POJAZDY TRAKCYJNE

APARATY I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

SPRZĘGI ŁĄCZENIOWE STEROWANIA WIELOKROTNEGO I OGRZEWANIA ELEKTRYCZNEGO

SPRZĘGI ŁĄCZENIOWE STEROWANIA WIELOKROTNEGO

  Niektóre lokomotywy elektryczne i spalinowe mają możliwość sterowania wielokrotnego. Sterowanie wielokrotne polega na tym, że po sprzęgnięciu ze sobą kilku pojazdów (dwóch, trzech itd.) można sterować ich pracą z kabiny maszynisty lokomotywy prowadzącej. Aby było to możliwe pojazd trakcyjny musi posiadać obwód sterowania wielokrotnego, którego końce umieszczone są na czołach lokomotywy w postaci gniazda sterowania wielokrotnego.
  Sprzęg sterowania wielokrotnego jest urządzeniem niskiego napięcia i składa się z gniazda oraz wtyczki wielobiegunowej z przewodem wielożyłowym. W gnieździe zbierane są wszystkie przewody obwodu sterowania wielokrotnego, dlatego posiada ono dużą liczbę biegunów. Taką samą liczbę posiada wtyczka przewodu łączeniowego, który posiada dwie takie same wtyczki.
Bardzo często zamiast jednego gniazda stosuje się dwa lub nawet trzy gniazda. Wówczas, żeby nie połączyć przypadkowo różnych gniazd buduje się je w taki sposób, żeby można było podłączyć do danego gniazda tylko jeden przewód z wtyczką. Uzyskuje się to przez odpowiednią budowę gniazd i wtyczek, dzięki temu każda wtyczka przewodu pasuje tylko do jednego z kilku gniazd. Przed dostaniem się wody do gniazda chroni klapa, która jest usprężynowana i dzięki temu gniazdo jest zamknięte jeśli nie ma w nim wtyczki. Ponadto gniazdo wyposażone jest w uchwyt podtrzymujący włożoną wtyczkę i chroni ją przed wypadnięciem.

Rozmiar: 20376 bajtów

  Gniazdo sterowania wielokrotnego umieszczone jest na czole lokomotywy, najczęściej pod szybami czołowymi, niekiedy na wysokości zderzaków. Przewody łączeniowe z wtyczkami należą do wyposażenia lokomotywy i gdy nie są używane powinny znajdować się w lokomotywie.

  Elektryczne zespoły trakcyjne mają całkiem inną budowę gniazda sterowania wielokrotnego. Na czole wraz ze sprzęgiem samoczynnym znajdują się styki, które normalnie są chronione klapą. W czasie sprzęgania klapa zostaje uniesiona do góry. W stanie złączonym styki dzięki sprężynom dociskowym utrzymywane są w stałym połączeniu. Tego typu sprzęg nazywany jest sprzęgiem Scharfenberga.

Zastosowanie sprzęgów łączeniowych sterowania wielokrotnego

  Sprzęgi łączeniowe sterowania wielokrotnego stosuję się do sprzęgnięcia obwodów sterowania wielokrotnego lokomotyw wyposażonych w taki obwód w celu umożliwienia pracy pojazdów trakcyjnych w trakcji ukrotnionej.

Główne parametry sprzęgów łączeniowych sterowania wielokrotnego

- napięcie znamionowe [V];
- prąd znamionowy ciągły styków [A];
- liczba styków w gniazdach;
SPRZĘGI ŁĄCZENIOWE OGRZEWANIA ELEKTRYCZNEGO

  Sprzęg ogrzewania elektrycznego wysokiego napięcia służy do połączenia obwodu ogrzewania elektrycznego znajdującego się w lokomotywie z obwodem ogrzewania elektrycznego wagonu. Ponieważ obwód ogrzewania elektrycznego jest podczas pracy pod wysokim napięciem więc konstrukcja sprzęgu musi zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno dla drużyny trakcyjnej jak i osób postronnych. Sprzęg ogrzewania elektrycznego składa się z przewodu zakończonego wtyczką, dwóch gniazd (w tym jednego ślepego) oraz skrzynki rozgałęźnej.
Po jednej stronie czołownicy znajduje się skrzynka rozgałęźna, która łączy sprzęg ogrzewania elektrycznego z obwodem ogrzewania w lokomotywie. Do skrzynki przymocowany jest giętki przewód zakończony wtyczką. Żyła robocza kabla ma przekrój 95 mm2 i jest owinięta warstwą gumy przewodzącej, a następnie izolacją. Dookoła żyły roboczej, warstwy gumy przewodzącej i warstwy izolacji rozłożone są żyły uziemiające, których łączny przekrój wynosi 50 mm2. Całość pokrywa warstwa gumy oponowej.

[Rozmiar: 4270 bajtów]

  Po tej samej stronie gdzie przewód znajduje się ślepe gniazdo, w którym umieszczona jest wtyczka sprzęgu, gdy jest on odłączony. Po drugiej stronie czołownicy umieszczone jest gniazdo, do którego podłącza się wtyczkę od przewodu ogrzewania elektrycznego wagonu. Gniazdo to jest połączone ze skrzynką rozdzielczą sprzęgu. Gniazda posiadają blokadę (zamek), która uniemożliwia dostęp do ich wnętrza. Blokują one klapę gniazda, a otwiera się je specjalnym kluczem. W taki sam sposób zaryglowuje się wtyczkę umieszczoną w gnieździe co uniemożliwia jej wyjęcie przez osoby nie upoważnione.
Gniazda jak i skrzynka wykonane mogą być z żeliwa lub aluminium i powinny być hermetycznie szczelne. Przewody wykonane są najczęściej z miedzi. Izolacja żył miedzianych wysokiego napięcia pokryta jest materiałem przewodzącym, który pełni rolę uziemienia. Całość izolowana jest w gumowej izolacji o dobrych właściwościach dielektrycznych.

[Rozmiar: 14218 bajtów]

Zastosowanie sprzęgów łączeniowych ogrzewania elektrycznego

  Sprzęgi łączeniowe ogrzewania elektrycznego służą do łączenia obwodu ogrzewania elektrycznego znajdującego się w lokomotywie z obwodem ogrzewania elektrycznego wagonu.

Główne parametry sprzęgów łączeniowych ogrzewania elektrycznego

- napięcie znamionowe [V];
- napięcie probiercze izolacji (50 Hz) [V];
- prąd znamionowy ciągły [A];

STYCZNIKI | WYŁĄCZNIKI SZYBKIE | ODŁĄCZNIKI I ROZŁĄCZNIKI | PRZEKAŹNIKI | WYZWALACZE I CZUJNIKI | BEZPIECZNIKI
ODGROMNIKI I ISKIERNIKI | PRZYRZĄDY POMIAROWE | REGULATORY NAPIĘCIA | REZYSTORY I BOCZNIKI
ZAWORY ELEKTROPNEUMATYCZNE | NAWROTNIKI | NASTAWNIKI | ODBIERAKI PRĄDU | DANE TECHNICZNE APARATÓW I URZĄDZEŃ

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z pojazdami trakcyjnymi:

APARATY I URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE | MASZYNY ELEKTRYCZNE